Predi - Prestatie Management

Nieuwsbrief

‘Heb je talent(en)? – Gebruik ze dan!’

In onze vorige nieuwsbrieven hebben wij het vaak gehad over talent(en) en hoe men hier als organisatie mee moet omgaan. Maar hoe gaat iemand om met zijn eigen talent(en)? In de komende jaren zal de mismatch op de arbeidsmarkt tussen vraag en aanbod voor een hernieuwde focus zorgen op het aantrekken van toptalent.

Talent Management wordt daarom nog belangrijker voor een organisatie. Zorg er dus voor dat jij de juiste talenten voor de juiste plaats hebt, als er posities in de organisatie ingevuld moeten worden. Succesvolle organisaties zullen nog meer willen investeren in succesvolle medewerkers.

Zorg er dus voor dat er voldoende tijd vrijgemaakt wordt voor het uitbreiden van je eigen kennis en vaardigheden. Het onderstaande verhaal kan hier misschien iets aan bijdragen.

‘Heb je talent(en)? – Gebruik ze dan!’

Er was eens een succesvolle zakenman. Hij had drie managers voor hem werken. Op een dag liet hij ze alle drie bij zich roepen en vertelde hen dat hij voor een langere tijd op zakenreis ging en dat hij niet wist niet hoelang hij weg zou blijven. Ik weet dat jullie in de tijd dat jullie voor mij werken, talenten hebben opgebouwd. Ik vraag jullie om, in de tijd dat ik weg ben, er iets goeds mee te doen.
De eerste medewerker had vijf talenten ontwikkeld. De tweede medewerker twee en de laatste slechts een. Je mag zelf weten wat je er mee doet, maar gebruik ze goed, zei de zakenman nog een keer en toen vertrok hij.

De eerste medewerker liep een tijdje rond met zijn talenten en peinsde wat hij er mee zou kunnen doen. Uiteindelijk wist hij het. Er was al voor een lange tijd een probleem in de organisatie en hij startte een aantal projecten om dit probleem voor eens en altijd op te lossen. Een paar van deze projecten werden al tijdens de afwezigheid van de baas succesvol afgesloten en de medewerker was in staat om veel nieuwe dingen aan te leren.

Zo ook had de tweede medewerker een plan bedacht. Hij begon met het geven van trainingen. Hij kreeg veel leerlingen. Ook maakte hij publicaties van de trainingen. Zo wist hij ook veel nieuwe kennis op te doen.

Maar de derde medewerker deed helemaal NIETS! Hij was boos en ontevreden. Waarom had hij slechts één talent gekregen? Waarom zou ik dan eigenlijk nog gaan werken, dacht hij, de baas is er toch niet. Ik doe lekker niets, dan kan er ook niets gebeuren. De baas kan dan ook niet boos worden als ik een verkeerde beslissing neem en me misschien iets verkeerds aanleer.

Na een lange tijd kwam de zakenman weer thuis en er werd een groot feest georganiseerd ter ere van zijn thuiskomst. Al gauw zag hij de eerste medewerker, die bezig was met zijn projecten. De medewerker vertelde aan de zakenman dat hij nu tien talenten had. De zakenman was hier heel blij mee en zei tegen zijn medewerker: "Je bent een goede en een trouwe medewerker. Daarom mag je op mijn feest komen!"

Al snel kwam hij ook de tweede medewerker tegen. Deze had twee talenten gekregen en had er nu vier. De zakenman was erg tevreden en ook deze medewerker mocht van hem op het feest komen.

De derde medewerker moest hij bij zich roepen. Deze kwam binnen met zijn ene talent. “Kijk baas, ik heb mijn talent verstopt. Zo kon ik er niets van verliezen”. De zakenman werd nu boos: "Jij bent een slechte medewerker! Ik besteed mijn tijd wel aan betere medewerkers en jou gooi ik eruit. Jij mag niet op mijn feest komen!"

De kern van het bovenstaande verhaal is dat iedereen waardevol is en dat iedereen iets bijzonders kan. Het gaat er om dat men zijn best doet. Het gaat er niet om hoe slim je bent, maar dat je jezelf naar vermogen inzet. Dat is belangrijk!

De eerste medewerker heeft zich 100% verbeterd. Hij heeft er nog vijf talenten bij gekregen. Dat is ook het enige wat hij zegt. Hij vertelt niets over eventuele tegenslagen, zijn successen en het noodzakelijke harde werken. De zakenman reageert verheugd en nodigt hem uit op het feest. Hetzelfde gebeurt bij de tweede medewerker, die ook 100% winst heeft bereikt.

De zakenman gaf een ieder de kans talenten naar zijn kunnen te ontwikkelen. Het mooie van dit verhaal is dat ook de tweede medewerker 100% winst heeft kunnen maken. Hiermee laat hij ook zien dat iemand die zichzelf middelmatig acht, een evengoed resultaat kan bereiken, zolang men zich maar trouw met zijn ontwikkeling bezighoudt.

De derde medewerker is iemand zonder vertrouwen. Deze medewerker vindt dat hij de opdracht goed genoeg volbrengt met het verstoppen van zijn talent. Hij durft helemaal niet met zijn talent te handelen. Hij blijft zichzelf schoon praten en blijft uitvluchten zoeken voor zijn gedrag. Met als gevolg dat zijn baas zegt dat wat hij heeft, hem ook nog afgenomen zal worden.

Deze uitspraak lijkt heel hard, maar het heeft een boodschap. Je moet er zelf wat voor doen om meer te krijgen. Met niets doen, blijf je stilstaan. Je moet juist doorgaan, je blijven ontwikkelen, vooruit willen gaan, want anders zal je alles wat je nog hebt, ook nog verliezen.

Terug naar de Nieuwsbrieven

Nieuwsbrief

Prestatie Management

Gratis Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze gratis Nieuwsbrief met tips voor een evenwichtige en gezonde organisatie.

Voornaam:
 

E-mailadres

Contact

PREDI Prestatie Management
Cees Buddinghhof 39
1628 WH Hoorn

M. Henri: 06- 22397061
E. Klik hier

K.v.K. Hoorn nr.: 5131 3286