Predi - Prestatie Management

Nieuwsbrief

Wil je digitale talent(en)? – Hoe krijg je ze en hoe houdt je ze vast?

In vorige nieuwsbrieven hebben wij het gehad over talenten, bekend of verborgen, en hoe waardevol deze zijn voor een organisatie.

Deze keer richten wij ons volledig op een specifieke generatie – de Y-generatie of wel de ‘Internet’-generatie genoemd. Het gaat hierbij grofweg om de generatie geboren tussen 1976 en 2000. Hoe krijgt men als organisatie deze digitale talenten naar binnen en houdt men ze dan vast? Deze generatie hecht veel belang aan vrijheid of zelfbeschikking en willen niet belemmerd worden in hun keuzes. Zij blinken uit in andere competenties en hebben andere waarden dan hun voorgaande generaties. Competenties waar zij hoog op scoren en waarin zij uitblinken zijn o.a. ondernemerschap, klantgerichtheid, besluitvaardigheid, omgevingsbewustzijn en het tonen van initiatief. Voor de organisaties van nu onmisbare talenten. Misschien dat onze nieuwsbrief van deze maand hierbij een goed hulpmiddel kan zijn.

Hoe komt het nu dat de Y-generatie met al hun digitale talenten nog niet voor uw organisatie werkt of wil werken? Het is niet omdat u niet Apple of MicroSoft bent en ook niet omdat u bijvoorbeeld in Barsingerhorn zit en niet in Amsterdam. Het is ook niet omdat uw salarissen te laag zijn, of dat er onvoldoende secundaire arbeidsvoorwaarden zijn. Maar het komt omdat u hen niet de juiste kansen biedt. De talenten, die u zoekt, zijn zelfs bereid om in een onverwarmd kantoor te werken, ergens op de Veluwe, als dat zou betekenen dat zij de wereld kunnen veranderen. Dit dus - de kans om grootse dingen te doen binnen een organisatie en een echt verschil te maken - dat is voor de meeste Y’s de belangrijkste drijfveer, in wat voor functie dan ook.

Er zijn nog niet veel organisaties die deze ingrijpende veranderingen mogelijk maken, dus zullen deze talenten snel iets anders gaan zoeken waar het wel innovatiever en spannender is. Einde verhaal!

Maar het goede nieuws is, dat u hen wel iets spannends en uitdagends kunt aanbieden. De belofte om een grote, in tijd en internet ontwikkelingen achterlopende organisatie te veranderen in een moderne, op internet steunende organisatie is een ongelofelijke spannende uitdaging en voor jonge ambitieuze mensen een prachtige manier om indruk te kunnen maken.

Deze digitale talenten zullen nooit bij uw organisatie willen en blijven werken als:

- Elk onderdeel van hun werk overgoten wordt met meerdere lagen van bureaucratie. Zelfs als dit de manier is hoe de rest van de organisatie werkt, kan dit de ICT-afdeling verlammen. In een technologische omgeving verschijnen nieuwe producten en activiteiten dagelijks en een nieuw initiatief kan in slechts enkele maanden gaan van initieel idee tot lancering van het product. Het inperken van dit ‘momentum’ zal gezien worden als een grote belemmering en als een duidelijk signaal dat de organisatie niet bereid is de nieuwe aanpak op te pakken.

- Middelmatigheid voldoende is. Hoewel voor veel medewerkers om 16:00u ‘s-middags met werken te stoppen waarschijnlijk aantrekkelijk is, zal dit het digitaal talent totaal ontmoedigen. Zij willen dat er van hun iets grootst verwacht wordt. Zij willen daarom op hun huid gezeten worden. Zij geven om hun werk en dit stopt niet om 16:00u. Hun leidinggevenden en de mensen die afhankelijk zijn van hun producten, moeten dan ook tegemoet komen aan deze honger naar succes.

- ‘Trial and Error’ veroordeeld wordt. De vrijheid voor medewerkers om nieuwe ideeën uit te werken, stelt hen in staat om initiatief te nemen, beslissingen te nemen en te leren van hun fouten. Dit laat ook een attractieve en inspirerende zakelijke houding van uw organisatie zien.

- Uw organisatie zodanig gestructureerd is dat het eeuw duurt om aan de top te komen en dat er ook geen digitale experts zijn in leidinggevende posities. Digitaal talent – vaak 20ers en 30ers – willen een duidelijk pad voor onbeperkte carrière ontwikkeling zien. Een groeipad, dat gebaseerd is op verdienste, niet op het aantal jaren bij de organisatie en die voorbij gaat aan de begrenzingen van bijvoorbeeld de ICT afdeling. Er is voor hen absoluut geen reden om langer bij uw organisatie te blijven als dit niet duidelijk is.

- Uw kantoren zijn koud, onpersoonlijk en volkomen ‘ouderwets’. Het lijkt in tegenspraak te zijn met het ‘u hoeft niet in Amsterdam te zitten’, maar apprecieer de nuance. Een traditionele kantoorinrichting is ontworpen om ‘macht’ te communiceren richting bepaalde individuen en barrières op te werpen tussen afdelingen. Dit ondersteunt niet het motto van ‘samenwerken en delen’ welke intrinsiek bij het web hoort. Organisaties zouden al het mogelijke moeten doen om het digitale team een vriendelijker, open kantoor indeling te geven. Een locatie in een jonge, hippe omgeving is absoluut ook een groot voordeel.

Maar het vraagt meer dan alleen ‘lip-service’ om de zaak te beklinken. Potentiële kandidaten en nieuwe medewerkers met deze digitale bagage moeten absoluut geloven in de wil van de organisatie om digitaal te veranderen. Tevens moeten zij zien dat zij alle ruimte krijgen om deze veranderingen mogelijk te maken. Het probleem is alleen, dat veel organisaties nog niet gestructureerd zijn om dit soort kansen te bieden.

Terug naar de Nieuwsbrieven

Nieuwsbrief

Prestatie Management

Gratis Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze gratis Nieuwsbrief met tips voor een evenwichtige en gezonde organisatie.

Voornaam:
 

E-mailadres

Contact

PREDI Prestatie Management
Cees Buddinghhof 39
1628 WH Hoorn

M. Henri: 06- 22397061
E. Klik hier

K.v.K. Hoorn nr.: 5131 3286