Predi - Prestatie Management

Nieuwsbrief

Prestatie Management - De jongen en de olifant

Een jongetje kwam eens bij een restaurant naar binnen en vroeg aan de restauranteigenaar of hij zijn mobiele telefoon mocht gebruiken. De man gaf het jongetje zijn telefoon, en deze belde een nummer. De restauranteigenaar aanschouwde het toneeltje en luisterde geïnteresseerd naar het gesprek.

De jongen vroeg: ”Mevrouw, mag ik als karweitje uw gras maaien?” De dame antwoordde: “Ik heb al iemand die mijn gras maait.” Mevrouw, ik zal uw gras maaien voor de helft van de prijs van degene die uw gras nu maait” antwoordde de jongen.

De dame antwoordde daarop dat zij zeer tevreden was met de persoon die nu haar gras maaide. Het jongetje werd vasthoudender en bood aan, “Mevrouw, ik zal zelfs het pad voor uw garage en trottoir vegen en nog meer. Zondag zult u het mooiste grasveld van de buurt hebben.” Maar weer gaf de dame een negatief antwoord.

Met een glimlach op zijn gezicht verbrak het jongetje de verbinding en gaf de telefoon terug. De restauranteigenaar, die alles gehoord had, zei: “Jongen, ik hou van deze houding en jouw positieve aanpak. Ik bied je een baantje aan”.

Het jongetje antwoordde: ”Nee, dank u wel, dat is niet nodig. Ik was enkel mijn prestaties van het baantje dat ik al heb aan het controleren. Ik ben namelijk degene die voor de dame, die ik net sprak, werkt.

Zijn wij ook zo zeker van onze eigen prestaties?

Zo waren er ook eens, zo gaat het andere verhaal, zes blinden die op een dag, als bedrijfsuitje, naar de dierentuin gingen om voor het eerst een olifant te ontmoeten.

“De olifant is een muur” zei de eerste (van Marketing), die de brede zijkant van de olifant voelde. “Nee!” riep de ene (van Verkoop), die de gladde scherpe slagtand voelde. “Het is een speer”. “Het is de stam van een boom” meende de man (van Operations), die de verweerde knie voelde. “Nee hoor. Het is een waaier”, hield de ene (van Personeelszaken) vol, die aan het brede zijdeachtige oor voelde. “Jullie hebben het allemaal fout. Het is een touw”, hield de ene (van IT) vol, die de generfde staart voelde. “Helemaal niet”, zei de zesde (van Finance), die de gladde slurf voelde. “Het is zonder twijfel een slang”.

Net zoals het bovenstaande verhaal van de blinden en de olifant laat zien, hebben verschillende belanghebbenden binnen een organisatie ook hun eigen invalshoek op Prestatie Management. Marketing Managers zien het als een manier om klantfocus te vergroten. Verkoop mensen zien het als een manier om omzet en commissies te vergroten. Operationele managers zien het als een manier om prestatie problemen op te lossen, salarisverhogingen te creëren (en indien nodig, afscheid te kunnen nemen van medewerkers). Personeelszaken ziet het daarentegen als een hulpmiddel voor het managen van mensen, voor ontwikkeling en segmentatie. IT ziet het als een oplossing voor het delen en opslaan van gegevens. Financiële managers zien het als een proces ten behoeve van planning, budgettering en beheer. En ten slotte, aandeelhouders en het Senior Management zien het als een manier om ‘shareholder value’ en management aansprakelijkheid te vergroten.

Heeft jullie organisatie ook te lijden van dit ‘olifant’ probleem? Voer dit eenvoudige testje eens uit om jullie aanpak betreffende Prestatie Management te evalueren. Op een schaal van 1 tot 5, hoe beoordeel jij dan jouw organisatie?

1.      Onze blinden zitten nog vast op het parkeerterrein van onze organisatie.

2.      Onze blinden begrijpen en communiceren alleen maar hun eigen functionele invalshoek op de zaak.

3.      Onze blinden delen slechts informatie tussen de verschillende invalshoeken en plannen vanwege een enkel gedeeld doel (om in business te blijven).

4.      Onze blinden ‘zien’ de vorm van de olifant – zij bouwen voor het grootste gedeelte van de tijd aan afstemming en samenwerking.

5.      Onze blinden ‘zien’ werkelijk de olifant – zij gebruiken duidelijk strategische afstemming en strategische samenwerking om resultaten te sturen en langdurige waarde te creëren.

Een succesvolle poging om Prestatie Management binnen een organisatie te herdefiniëren, moet men altijd deze bovenstaande en alle andere invalshoeken meenemen. Al te vaak komt het voor dat het herdefiniëren van Prestatie Management resulteert in het niet tevreden stellen van alle belanghebbenden omdat men vergeet de interne agenda van alle verschillende invalshoeken in een organisatie  mee te nemen.

Met de PREDI Health Checks en de Medewerker Motivatie Questionnaire worden alle invalshoeken meegenomen, zowel ‘topdown’ als ‘bottom-up’ en zijn hierdoor krachtige hulpmiddelen om Prestatie Management op een gestructureerde manier binnen een organisatie in te voeren.

Terug naar de Nieuwsbrieven

Nieuwsbrief

Prestatie Management

Gratis Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze gratis Nieuwsbrief met tips voor een evenwichtige en gezonde organisatie.

Voornaam:
 

E-mailadres

Contact

PREDI Prestatie Management
Cees Buddinghhof 39
1628 WH Hoorn

M. Henri: 06- 22397061
E. Klik hier

K.v.K. Hoorn nr.: 5131 3286