Predi - Prestatie Management

Nieuwsbrief

Vertrouwen brengt gunnen!

Als een organisatie open is over de manier waarop zij werken, zijn mensen meer geneigd hen te vertrouwen. Laat aan mensen zien wie je bent als organisatie, waar je voor staat en welke problemen je voor hen kunt oplossen. Wees ook eerlijk als je hun probleem niet kunt oplossen en verwijs hen dan door naar iemand die dat wel kan. Door dat te doen, zal je zelfs vertrouwen opbouwen bij mensen die nog geen klant van je worden. En je weet nooit met wie zij weer praten. Elk contact is dus een kans.

Er is niets slechter voor een organisatie, uit het standpunt van vertrouwen, te zeggen dat je iets zult doen en het dan niet doen.

Grote organisaties vallen vaak in deze valkuil, omdat hun verkoop teams te ver verwijderd zijn van de operationele activiteiten en ook dat verkoop vaak werkt op een commissie basis. Verkopers kunnen van alles beloven, zo lang zij maar de handtekening krijgen, wetende dat zij niet degenen zullen zijn die het product of dienst uiteindelijk moeten leveren.

Mensen moeten organisaties kunnen vertrouwen op het feit, dat zij zullen leveren wat zij beloven. In het huidige economische klimaat, waar zowel grote organisaties als de kleine organisaties het moeilijk hebben, hebben grote organisaties niet meer het voordeel dat zij vertrouwd worden alleen maar omdat zij ‘groot’ zijn. Kleine organisaties kunnen sneller vertrouwen opbouwen op manieren die grote organisaties niet aan kunnen.

Hoe bouw je dan vertrouwen op?

Wat zorgt er voor dat mensen zich aan je verbinden? De basis van alle transacties is dat de koper de verkoper vertrouwt dat er geleverd gaat worden. Overweeg eens de volgende factoren die zullen helpen dit vertrouwen te krijgen. Vooral als je van plan bent om blijvende relaties met je klanten aan te gaan.

Vertrouwdheid en persoonlijkheid

Het is nooit gemakkelijker geweest om een persoonlijk en betrouwbaar merk op te bouwen. Twitter, Sociale Media, e-mail lijsten, blogs, en andere persoonlijke communicatie kanalen maken het allemaal gemakkelijk voor mensen om te zien hoe jij denkt en handelt, zelfs voordat zij contact zoeken. Als je voldoende gezien wordt, op de juiste plaatsen en de juiste dingen aan het doen bent, zullen mensen naar je toe komen, omdat zij zich veilig voelen. Want wat onbekend is, heeft een risico in zich. Dit is waarom PR en het ‘netwerken’ heel belangrijk is. Het helpt om bekendheid op te bouwen, wat leidt tot vertrouwen, in het bijzonder wanneer dezelfde persoon, die de klanten zien bij het schrijven van artikelen, twitteren, netwerken, dezelfde persoon is die de telefoon beantwoordt. Laat de klanten jou eerder kennen, dan jij hen!

Reputatie

Is er een pagina op de je website die aangeeft dat je een goede reputatie hebt? Zijn er andere betrouwbare meldingen over jouw organisatie in de media? Gebruik je aanbevelingen van tevreden klanten? Is er bewijs dat je klanten hebt? Een zoektocht op het net zal waarschijnlijk snel de status van je reputatie ontsluieren.

Stabiliteit

Het feit dat organisaties links en rechts omvallen, geeft aan dat stabiliteit een belangrijke factor is bij elke verbintenis voor langere tijd. Heb je ooit gewerkt met een collega die inconsequent en onvoorspelbaar was? Geeft dat vertrouwen? Consistentie en voorspelbaarheid bouwen vertrouwen. Beantwoordt e-mails en vragen om inlichtingen snel. Zeg wat je zult doen, doe het, en vertel de mensen dat je het gedaan hebt.

Nu – vandaag!

Vertrouw je een website met © 2004? Bestaat die organisatie nog wel? Google zit vol met zoekresultaten over bedrijven die ‘over tijd’ zijn en die dus op het eerste gezicht geen teken van leven vertonen. Dat is geen goed teken in het huidige economische klimaat. Bij de tijd blijven en betrokken zijn is uitermate belangrijk, vooral nu. Klanten zullen van organisaties verwachten, dat zij dezelfde communicatie middelen en kanalen gebruiken die zij gebruiken en zullen dan ook de voorkeur geven aan partijen die snel en up-to-date zijn boven traag reagerende organisaties met informatie van gisteren.

Transparantie

Kleine organisaties met een lage overhead, betrouwbare eigenaren, een klein aantal betrokken medewerkers, persoonlijke klant relaties, en een solide business model dat aanstuurt op een aanmerkelijke winst, zijn de grote winnaars van onze tijd.

Klein is het nieuwe groot – Behoud is de nieuwe groei – Vertrouwen is het nieuwe concurrerend voordeel!

Klanten zoeken mensen die zij kunnen vertrouwen. Zij zoeken een directeur die de telefoon oppakt als deze overgaat. En het is niet alleen de directeur. Als klanten met andere medewerkers in de organisatie spreken, krijgen zij hetzelfde gevoel van vertrouwen. Een kleine organisatie geeft zijn medewerkers een gevoel van veiligheid en de medewerkers geven dat gevoel door aan klanten. Het is niet zo dat kleine organisaties niet omvallen. Het gebeurt constant. Maar elke medewerker kan zijn toekomst beter sturen. In een organisatie van 30 medewerkers, als je goed bent, is er goede kans dat je opgemerkt wordt. Maar in een organisatie van 1000 medewerkers? De kans is groot dat men mist wat je doet en dat je de volgende bent die ontslagen wordt.

Wij vertrouwen organisaties niet meer. Wij vertrouwen mensen.

Met de Organisatie Health Check geeft PREDI organisaties de kans, na het wegwerken van alle aanwezige pijnpunten, efficiënter en effectiever te werken en dus transparanter te zijn.  Hierdoor wordt het noodzakelijke vertrouwen opgebouwd bij huidige en toekomstige klanten en de basis gelegd voor succesvol zakendoen.

Terug naar de Nieuwsbrieven

Nieuwsbrief

Prestatie Management

Gratis Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze gratis Nieuwsbrief met tips voor een evenwichtige en gezonde organisatie.

Voornaam:
 

E-mailadres

Contact

PREDI Prestatie Management
Cees Buddinghhof 39
1628 WH Hoorn

M. Henri: 06- 22397061
E. Klik hier

K.v.K. Hoorn nr.: 5131 3286