Predi - Prestatie Management

Nieuwsbrief

Sneller uw geld ontvangen?

Uw mensen hebben hard gewerkt aan een project. De klant is tevreden. Dus u bent tevreden. Maar dan… dan hebt u uw geld nog niet binnen. Het is bekend dat betalingstermijnen de afgelopen tijd fors zijn opgelopen. Simpelweg uw vorderingen uit handen geven aan een incassobureau is in veel gevallen niet de oplossing. Omdat u

  1. van een kale kip niet kunt plukken, of
  2. graag nog meer zaken met deze klant wilt doen.

U kunt een aantal dingen doen die wel leiden tot het sneller ontvangen van uw geld. Met een paar slimme aanpassingen kunt u snel een paar dagen winst halen. En wanneer u continu uw geld een week eerder ontvangt betekent dit een blijvend hoger banksaldo (of lagere banklening) van 1/52 van uw jaaromzet!

Onze tips om sneller uw geld te ontvangen:

  1. Zorg voor een waterdicht proces zodat u er zeker van bent dat al uw vorderingen gefactureerd worden. Dit lijkt een open deur, maar u zult er versteld van staan hoe vaak het voorkomt dat er geen factuur de deur uit gaat voor diensten of producten!
  2. In aanvulling op het eerste punt: probeer dit proces zo veel mogelijk te versnellen.
  3. Krijg ’zicht op resultaat’ voor wat betreft uw achterstallige vorderingen. Laat u regelmatig (wekelijks) informeren welke debiteuren ‘open staan’.
  4. Stuur de eerste dag na de vervaldatum herinneringen aan klanten die te laat zijn met betalen.
  5. Jaag op uw geld! Zorg voor een actueel debiteurenoverzicht. Vraag om betaling en accepteer wat zij te bieden hebben. De helft is beter dan niets. Doe deze gesprekken zelf of laat dit doen door een senior medewerker/manager – wanneer een secretaresse of assistent belt wordt de zaak minder serieuzer genomen.
  6. Analyseer de kredietwaardigheid van nieuwe klanten. Zo voorkomt u in een vroeg stadium dat klanten bij u proletarisch komen winkelen.
  7. Huur een expert in. Sommige zaken zijn het waard om voor te betalen. Een adviseur kan u vertellen hoe u dagen eerder over uw omzet kunt beschikken!

Laten wij er eens een rekenvoorbeeld bij pakken. Het succesvolle bol.com had in 2009 een jaaromzet van € 268 miljoen. Stel dat zij in staat zijn om al hun verkopen één dag eerder te factureren (zie tip 2); dan hebben zij permanent € 734.000 meer liquide middelen.

En stel dat 20% van de klanten pas betaalt na de ontvangst van een herinnering. Wanneer bol.com haar herinneringen één dag eerder verstuurd (zie tip 4) betekent dit een blijvende toename van het banksaldo van € 147.000.

Deze berekeningen zijn op een aantal aannames gebaseerd (bijvoorbeeld: geen directe betalingen via I-deal). Maar de cijfers blijven echt interessant genoeg. Ook voor uw organisatie. Want bij een omzet van € 1 miljoen en een week eerder factureren ’verdient’ u ook al bijna € 20.000!

Met ZICHT OP RESULTAAT sneller uw geld ontvangen! PREDI Prestatie Management helpt u graag meer zicht te krijgen op uw processen. Zodat u met bovengenoemde acties sneller uw geld heeft. Bel of mail voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan snel zijn in wat wij voor u kunnen betekenen.

.

.

Dit is de maandelijkse E-zine van PREDI

PREDI biedt ondernemers zicht op resultaat door middel van Prestatie Management, waarbij:

  • Kritieke punten in een organisatie herkend worden;
  • Voor deze punten doelen gesteld worden;
  • De werkelijke prestaties gemeten gaan worden; en
  • Actie wordt ondernomen bij afwijkingen!

Met onze aanpak komt men in een cirkel terecht waarbij medewerkers, producten en processen zich voortdurend verbeteren. Het voordeel: lagere kosten, snellere processen (eerder factureren!) en een hogere tevredenheid van klanten en medewerkers.

Ons motto: ‘krijg zicht op uw resultaten’

.

Terug naar de Nieuwsbrieven

Nieuwsbrief

Prestatie Management

Gratis Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze gratis Nieuwsbrief met tips voor een evenwichtige en gezonde organisatie.

Voornaam:
 

E-mailadres

Contact

PREDI Prestatie Management
Cees Buddinghhof 39
1628 WH Hoorn

M. Henri: 06- 22397061
E. Klik hier

K.v.K. Hoorn nr.: 5131 3286