Predi - Prestatie Management

Nieuwsbrief

Wat u niet weet kunt u niet verbeteren!

Hebt u in deze lastige tijden ook moeite om uw zakelijke doelen te halen? En weet u niet exact waar de schoen wringt? Geeft u de buitenwereld de schuld (financiële crisis, te weinig budget) of zoekt u de oplossing binnen uw eigen afdeling? Dit artikel geeft u handvatten om de vinger precies op de zere plek te leggen. Want: wanneer u precies weet wat uw zere plek is, kunt u ook gericht naar oplossingen zoeken!

Binnenkort kunt u ook via een korte workshop meer leren over het vinden van uw zere plekken; in slechts één avond krijgt u inzichten in Prestatie Management die u direct kunt toepassen in uw eigen omgeving: kijk direct even op www.predi.nl/pm voor de data!

Alleen het “weten wat u wilt meten” is onvoldoende. Wilt u echt goed kunnen sturen, moet u tijdig de juiste informatie ontvangen. Vaak worden dit soort rapportages in Excel gemaakt. Wilt u zelf (of uw collega) in staat zijn om deze rapportages te maken? Leer dan in één dag hoe u zelf rapportages maakt in Excel! Klik nu gelijk op www.predi.nl/excel!

Uw reacties op dit artikel zijn zeer welkom. Met een “reply” kunt u ons bereiken. Veel leesplezier!

PREDI Prestatie Management

Henri Knook

René Slagter

.

HOOFDARTIKEL: WAT U NIET MEET, KUNT U NIET VERBETEREN!

Begin met een visie

Voordat we kunnen beginnen over het meten van succes of vooruitgang, zowel op het persoonlijke of zakelijke vlak, moeten we het even kort hebben over het hebben van een visie. Kijk, u kunt doelen en doelstellingen hebben zonder in uw gedachten een ultimatum of een plek te hebben waar u wilt uitkomen. Alleen als u wilt gaan meten wat echt belangrijk voor u is en u wilt kijken of u hierin verder komt, moet u zo’n plek wel hebben.

Wat we daarmee bedoelen is, dat u een idee moet hebben waar u of uw organisatie volgend jaar, over drie jaar, over vijf jaar wilt zijn. U moet in staat zijn om heel duidelijk te bepalen wat er nodig is om datgene wat u nu doet, ook in de toekomst nog kan doen. Voordat u dus de tactiek en de benodigde actiestappen kunt bepalen, moet u de visie en strategie hebben die uw toekomst echt zal vastleggen.

Waar staat u nu?

Om deze voor u belangrijke succes indicatoren te kunnen bepalen, kan het verstandig zijn om te proberen te bepalen waar u nu staat. We gebruiken hier ‘proberen’ vanwege het feit dat er niet veel mensen zijn die dit echt meten. U zou kunnen proberen om uit te vinden waar u nu staat, door informatie te gebruiken die verborgen zit in uw administratiesysteem, zodanig dat u deze kan gebruiken als een ‘benchmark’ voor groei. Persoonlijke zaken zoals hoogte van uw inkomen, bankrekeningen, spaarrekeningen en zakelijk gezien zaken zoals omzet, winst, aantal klanten en het aantal transacties zijn een goede start.

Wat volgt dan?

Als uzelf dus wilt verbeteren op een bepaald gebied, wat zowel zakelijk als persoonlijk kan zijn, dan zult u manieren moeten vinden om uw vooruitgang op dat gebied te kunnen meten.

Hier zijn twee redenen waarom u moet meten als u iets wilt verbeteren:

1. U staat open voor elke mogelijkheid om nog meer te verbeteren

Door te meten blijf u gefocust op uw doel. Deze focus is cruciaal voor het bereiken van een echte aanzienlijke vooruitgang. Bijvoorbeeld, hebt u ooit ervaren dat wanneer u iets nieuws wilt kopen (bijvoorbeeld een auto, of een mobiele telefoon) dat u plotseling ziet dat meer mensen hetzelfde bezitten. Dit is niet omdat recent veel mensen hetzelfde hebben gekocht, maar het is omdat uw hersenen informatie filteren die belangrijk voor u is. Aangezien u het object nu bezit wordt dit nu als belangrijk gezien en passeert het uw filter.

Wanneer u uw vooruitgang op een bepaald gebied aan het meten bent zijn uw gedachten daar op gefocust. Signalen die vroeger aan uw aandacht ontsnapten, staan nu helder op uw netvlies. U zult dus in staat zijn de kleinste aanleiding te gebruiken om u verder te verbeteren.

2. U bent op de hoogte van waar u nu staat en hoe ver u van uw doel af bent

U weet wat uw juiste positie is. Niet gebaseerd op gevoel of aannames, maar gebaseerd op harde feiten. Daarom kunt u de benodigde acties nemen om u nog meer te verbeteren. Net zoals organisaties hun activiteiten dienen te baseren op feiten en niet op alleen gevoelens en aannames, zult u hetzelfde moeten doen. Daarnaast, hoe weet u dat u werkelijk vooruit gaat als u het niet meet?

U hebt nu gezien hebt hoe belangrijk het is om te meten wat u wilt verbeteren. Hier zijn zes stappen die u kunt gebruiken om te groeien:

1. Weet welke vooruitgang u wilt bereiken

Ten eerste, u dient te weten welke vooruitgang u wilt bereiken. Wilt u uw gezondheid verbeteren? Wilt u financiële vrijheid bereiken? Wat het ook is, in ieder geval moet het altijd verband houden met uw doel in het leven of de missie, visie en/of doelstellingen van uw organisatie.

2. Vind de juiste standaarden die het duidelijk meten

U moet de juiste standaarden vinden om uw vooruitgang te kunnen meten. Dit is lastig. U moet honderd procent zeker zijn dat de standaarden die u kiest werkelijk de vooruitgang laten zien die u wilt bereiken. Als voorbeeld: hoe meet u uw vooruitgang naar financiële onafhankelijkheid? Het eenvoudig gebruiken van uw inkomen is niet de juiste standaard. Meer inkomen betekend niet dat u dichter bij financiële onafhankelijkheid bent gekomen. Een betere standaard zou de hoogte van uw spaarrekening kunnen zijn. De hoogte van de spaarrekening bepaald immers of u dichter bij financiële onafhankelijkheid bent.

3. Bepaal doelen gebaseerd op de standaarden

Na het bepalen van de standaarden die u wilt gaan gebruiken moet u op deze standaarden doelen stellen. Deze doelen moeten specifiek zijn. Bepaal duidelijk wat u wilt bereiken en wanneer u het wilt bereiken. Een eenvoudig doel zou kunnen zijn het verhogen van uw spaarrekening met € 1.000 per maand.

4. Meet hoe het gaat

Na het bepalen van de standaarden en de doelen van deze standaarden, dient u periodiek te meten hoe het er voorstaat.

5. Evalueer uw vooruitgang

Om te weten hoe ver u nog af bent van uw doelstelling, moet u periodiek uw vooruitgang evalueren. Vergelijk uw vooruitgang met uw doelstelling om te zien of u nog op het juiste pad zit. Doe een ‘reality check’.

6. Neem de nodige acties

Uw evaluatie zal een indruk geven van hoe goed u het tot zover doet. U kunt dan de nodige acties nemen om uzelf weer op het pad te krijgen om uw doelstelling te halen. Bijvoorbeeld, u zou kunnen besluiten om een nieuwe bron van inkomen te vinden om uw spaarrekening sneller te laten groeien en uw doel van financiële onafhankelijkheid toch te bereiken.

 .

Dit voorbeeld van financiële onafhankelijkheid is vrij eenvoudig (hier hebben wij het niet over de uitvoering…). Toch is dit een prima proces om op uw zakelijke doelstellingen los te laten. PREDI kan u hierbij uitstekend van dienst zijn. Kijk op www.predi.nl om te zien wat wij voor u kunnen betekenen!

.

.

Dit is de 2maandelijkse E-zine van PREDI

Wij bieden organisaties “zicht op resultaat” zodat leidinggevenden goede sturingsinformatie krijgen. Dit maakt het maken van beslissingen gemakkelijker. Ook kunnen zij processen efficiënter en effectiever inrichten.

Dit doen wij door bedrijfsdoelstellingen en bedrijfsprocessen te analyseren en op elkaar af te stemmen. Na ons advies werken organisaties effectiever en efficiënter en zijn zij beter in staat hun bedrijf door deze moeilijke tijd heen te loodsen.

Terug naar de Nieuwsbrieven

Nieuwsbrief

Prestatie Management

Gratis Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze gratis Nieuwsbrief met tips voor een evenwichtige en gezonde organisatie.

Voornaam:
 

E-mailadres

Contact

PREDI Prestatie Management
Cees Buddinghhof 39
1628 WH Hoorn

M. Henri: 06- 22397061
E. Klik hier

K.v.K. Hoorn nr.: 5131 3286